دوربین های مداربسته

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
  • نویسنده :
  • بازدید : 60 مشاهده

مرگ خورشید یک پدیده طبیعی است که در آینده ای دور رخ خواهد داد. تخمین زده می شود که خورشید در 5 میلیارد سال آینده خواهد مرد. خورشید ستاره بزرگی است و مانند همه ستارگان عمر محدودی دارد. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

مرگ خورشید به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟

خاموش کردن سوخت هسته ای خورشید را از بین می برد. در حال حاضر خورشید از طریق فرآیندی به نام همجوشی هسته ای هیدروژن را به هلیوم تبدیل می کند. با مصرف سوخت هیدروژن، هسته خورشید فرو می ریزد و گرم می شود و باعث می شود سطح خورشید منبسط شود و خورشید به غول قرمز تبدیل شود. آنچه پس از این انفجار باقی می ماند هسته داغی به نام کوتوله سفید است. یک کوتوله سفید به آرامی در طی میلیاردها سال سرد می شود تا به یک کوتوله سیاه تبدیل شود، سرد و مرده از ستاره.

توجه به این نکته ضروری است که مرگ خورشیدی بخشی طبیعی از چرخه زندگی یک ستاره است و در سایر ستارگان جهان مشاهده می شود. اگرچه مرگ خورشید تأثیرات قابل توجهی بر منظومه شمسی ما خواهد داشت، اما این فرآیندی است که در مقیاس زمانی وسیع رخ می دهد و تأثیر آن بر زندگی بشر امروزی نباید نگران کننده باشد.

مراحل مرگ خورشید

این تخریب خورشید در سه مرحله صورت می گیرد. که در زیر به اختصار به آن می پردازیم.

۱. فاز غول سرخ

وقتی سوخت هیدروژن خورشید تمام می شود و شروع به انتشار هلیوم می کند، وارد مرحله غول سرخ می شود. در این مدت لایه بیرونی خورشید منبسط می شود و اندازه خورشید افزایش می یابد. خورشید اکنون روشن تر است. این انبساط باعث می شود که خورشید توسط عطارد، زهره و شاید زمین غرق شود.

۲. سحابی سیاره‌ای

پس از فاز غول سرخ، لایه بیرونی خورشید فرو می ریزد و گاز و غبار درخشان زیر سیاره را تشکیل می دهد. سپس خورشید به طور کامل ناپدید می شود و خورشید را پشت سر می گذارد.

۳. کوتوله سفید

هسته مرئی خورشید که به ماده سفید معروف است، در حال حاضر بسیار داغ و متراکم است، اما به آرامی در طی میلیاردها سال سرد می شود و نور کمتری ساطع می کند و داغ تر می شود. کوتوله های سفید بقایای ستارگان پایداری هستند که سوخت هسته ای خود را تمام کرده اند.

۴. کوتوله سیاه

بر اساس این نظریه، کوتوله های سفید در نهایت گرمای خود را به طور کامل از دست می دهند و به کوتوله های سیاه معروف هستند. سیاهان اجساد سرد و تاریکی هستند که نه نور ساطع می کنند و نه گرما و عمر خورشید به پایان رسیده است. با این حال، این روند بسیار طولانی تر از عصر کنونی جهان است.

توجه به این نکته مهم است که درک ما از تکامل و مرگ ستارگان با مطالعه و مشاهده سایر ستارگان در جهان توسط دانشمندان همچنان در حال تکامل است. مرگ خورشید پیامدهای مهمی برای آینده منظومه شمسی خواهد داشت. با این حال، این رویدادها طی میلیاردها سال رخ خواهند داد و جزئیات دقیق آن هنوز نامشخص است.

شخصیت شناسی از روی دستخط با چند ترفند ساده

تظرات ارسال شده